‘Wil je er een tasje bij? Kost wel 30 cent,’ zei de verkoopster tegen mij bij het afrekenen van mijn nieuwe blouse. Ik had mijn rugzak bij me waar mijn aankoop wel bij kon, dus schudde nee met mijn hoofd. Maar als ik niet had hoeven betalen, had ik het tasje wél aangenomen. Zo’n tasje zorgt immers voor gemak. Je krijgt het tasje met je aankoop in je handen en je hoeft geen extra handelingen te verrichten. Zoals mijn rugzak afdoen en de blouse erin doen.
Bovendien voelde het een beetje goedkoop en armoedig. De verkoopster gaf de blouse en de bon zonder iets eromheen aan mij en ik propte het bovenop mijn andere spullen in mijn rugzak. Dat zorgde bij mij niet voor een extra blij en speciaal gevoel. Buiten de winkel zag ook nog eens niemand dat ik iets gekocht had in die winkel. En ‘zien kopen, doet kopen’ zeggen ze vaak. Ik maakte helemaal geen reclame voor de winkel. De winkel was daarmee dus niet extra zichtbaar. Enorm zonde.
Een gemiste kans!
Ik vind dat écht een gemiste kans van de winkel. Je geeft de klant een blij en speciaal gevoel als je de aankoop netjes in een tasje doet. Je kunt er een waar feestje voor de klant van maken. En je bent nog eens extra zichtbaar als jouw klant met het tasje op straat loopt. Natuurlijk weet ik heel goed dat er geen plastic tasjes meer gratis gegeven mogen worden, maar een papieren tasje met daarop de naam van je winkel is toch een kleine moeite? En die kosten wegen totaal niet op tegen de reclame die je maakt. Zo’n tasje zorgt voor net dat extra’s richting je klant. Je levert je product netjes af. En dat zorgt ervoor dat je klant weer bij je terugkomt of positief over jouw winkel vertelt.
In welk team zit jij?
Ik vind daar dus iets van met het oog op klantbenadering, service naar je klant en zichtbaarheid. Hoe kijk jij daar tegenaan? Ben jij ’team tasje-ja-graag’ of ’team laat-dat-tasje-maar-lekker-zitten’? Ben je voor net iets meer service en een luxe gevoel? En zorgt dat tasje bij jou ook net iets voor meer glans? Of stop je het liefst, net als dat ik deed, je aankoop in je tas erbij of heb je misschien standaard een tasje bij je om je aankopen in te doen?
Team ’tasje-ja-graag’
Ik ben, zoals je wel snapt, ’team tasje-ja-graag’. En dat blije en speciale gevoel probeer ik ook bij mijn klanten te laten achterblijven. Door net dat stukje extra te doen. Natuurlijk niet door een tasje te geven als ik hun nieuwe tekst oplever of bij hun LinkedIn-profiel-check, maar wél door in onze samenwerking net iets meer te doen dan dat zij verwachten. Daar houd ik van. Dat mijn klanten dat extra blije en speciale gevoel overhouden als we hebben samengewerkt. Bovendien is mijn motto ‘Zichtbaarheid loont!’.
Nog een blog over ondernemen lezen? Zie: Zo’n geweldige service zie je niet vaak!